Home / THINKDROPS / ART & DESIGN / Πόσο κοστίζει ένα logo, τελικά;

Πόσο κοστίζει ένα logo, τελικά;

Ας κάνουμε κάτι διαφορετικό σε αυτό το άρθρο design: Ας δούμε πόσο ακριβά ή φθηνά χρεώθηκαν κάποια πολύ γνωστά λογότυπα!

Φυσικά, είναι δύσκολο να προσδιορίσεις πόσο πρέπει να κοστολογηθεί ένα λογότυπο. Ένα περίπλοκο σχέδιο, για το οποίο ξοδεύτηκε πολύς κόπος και χρόνος, δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι πιο αποτελεσματικό από κάποιο άλλο, απλούστερο. Ίσα-ίσα, συνήθως συμβαίνει το αντίθετο.

Έτσι, άλλα λογότυπα αγοράστηκαν σε τιμές… περιπτέρου, άλλα σε τιμές-σοκ κι άλλα δεν κόστισαν δεκάρα τσακιστή!

Λογότυπο Nike

Nike – $35

Κι όμως… το παγκοσμίως γνωστό σήμα της Nike κόστισε στον συνιδρυτή (μαζί με τον Bill Bowerman) της εταιρείας, Phil Knight, μόλις 35 δολάρια! Το… αστρονομικό ποσό μπήκε στην τσέπη της φοιτήτριας γραφικών τεχνών τότε (1971), Carolyn Davidson. Όταν ολοκληρώθηκε το σχέδιο, ο Knight είπε “Δεν ξετρελάθηκα… αλλά νομίζω ότι θα μου αρέσει με τον καιρό”.

Πάντως, για να μη μείνει στην ιστορία ως αχάριστος, το 1983 ο Phil Knight έδωσε στην Davidson ένα χρυσό δαχτυλίδι με το σήμα της Nike και ενσωματωμένο διαμάντι, σαν “ευχαριστώ”, καθώς και μετοχές της εταιρείας.

Λογότυπο BP

BP – $211.000.000

Το 2001, ο κολοσσός BP ανέθεσε στην εταιρεία Landor Associates, στη διαφημιστική Ogilvy & Mather και στον εταιρικό σύμβουλο Ogilvy PR να αντικαταστήσουν το παλιό λογότυπο με ένα καινούργιο, που θα έμοιαζε με τον ήλιο και θα καθόριζε την εταιρική της ταυτότητα. Σχεδιασμένο μέσα σε ένα πράσινο και κίτρινο σχέδιο ηλιοτροπίου, το λογότυπο αναπαριστά την ενέργεια στις διάφορες μορφές της. Το κόστος του; “Μόνο” 211 εκατομμύρια δολάρια

Λογότυπο Google

Google – $0

Παρόλο που είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα στον Δυτικό κόσμο, το λογότυπο της Google κόστισε στην εταιρεία… χμμ… τίποτα! Στην πραγματικότητα σχεδιάστηκε το 1998 από τον συνιδρυτή της (μαζί με τον Larry Page) Sergey Brin, και παρόλο που έχει εμφανώς αλλαχθεί από τότε, τα κύρια στοιχεία του παραμένουν τα ίδια!

Λογότυπο Coca Cola

Coca-Cola – $0

Όπως το λογότυπο της Google, ομοίως και αυτό της Coca Cola δημιουργήθηκε χωρίς να ξοδευτεί δεκάρα, από τον Frank M. Robinson, που ήταν ο λογιστής του δημιουργού της εταιρίας, John Pemberton. Ο Robinson όχι μόνο σχεδίασε το λογότυπο με αυτή την ξεχωριστή γραφή, αλλά σκέφτηκε και το όνομα της εταιρείας –προτείνοντας ότι τα δύο “C” θα έδειχναν ωραία μαζί στις διαφημίσεις του προϊόντος.

Λογότυπο Ολυμπιακών Αγώνων 2012

Ολυμπιακοί Αγώνας Λονδίνου 2012 – £400.000 (περ. $625.000)

Είναι ένα από τα πιο μισητά λογότυπα της τελευταίας δεκαετίας! Σχεδιασμένο από τον Wolff Olins το 2007, δίχασε ίσως όσο κανένα άλλο λογότυπο Ολυμπιακών Αγώνων, τόσο με την –κατά πολλούς– κακογουστιά του όσο και με την υποτιθέμενη κεκρυμμένη λέξη “zion” (Σιών) στα στοιχεία που το αποτελούν. Όπως και να έχει, αυτό το έργο κόστισε περίπου $625.000!

 

Λογότυπο Twitter

Twitter – $2 – $6

Η εταιρεία κατάφερε να αποκτήσει το λογότυπό της σε μια επιεικώς εξευτελιστική τιμή. Κι αυτό γιατί δεν ανέθεσε σε κάποιον να το δημιουργήσει, αλλά το αγόρασε από μια online υπηρεσία stock φωτογραφιών! Για να αποδωθούν τα εύσημα, ας αναφέρουμε ότι ο αρχικός δημιουργός του γνωστού μπλε πουλιού είναι ο Simon Oxley, designer που ζει και εργάζεται στην Ιαπωνία. Ο Oxley δεν πήρε χαμπάρι ότι το Twitter χρησιμοποιούσε το δικό του σχέδιο ως λογότυπο, μέχρι που επικοινώνησαν μαζί του για να του ζητήσουν την άδεια να προσθέσουν animation.

Λογότυπο Pepsi

Pepsi – $1.000.000

Το re-branding της Pepsi το 2008 ανέλαβε η Arnell Group που εδρεύει στη Νέα Υόρκη. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η εταιρεία χρέωσε τις υπηρεσίες της 1 εκατομμύριο δολάρια! Σταγόνα στον ωκεανό, βέβαια, σε σχέση με τα κέρδη της.

Λογότυπο Accenture

Accenture – $100.000.000

Είναι ίσως η πιο εξωφρενική περίπτωση από όλες όσες παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο, καθώς συγκρίνεις αυτό το πολύ απλό λογότυπο που έφτιαξε η Landor Associates το 2000 με την τιμή του και καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά. Στην πραγματικότητα, το μόνο πραγματικό στοιχείο “design” είναι το σηματάκι επάνω από το “t”, που σηματοδοτεί την κίνηση της εταιρείας προς το μέλλον.

Τραβάς κι εσύ τα μαλλιά σου, ε;

Λογότυπο BBC

BBC – £1.150.000 (περ. $1.800.000)

Όταν το BBC στράφηκε προς το Internet και την ψηφιακή τηλεόραση το 1997, ο Βρετανός γραφίστας Martin Lambie-Nairn αποφάσισε πως ήταν καιρός να δρομολογηθούν αλλαγές στο λογότυπο, ώστε να δημιουργηθεί ένα νέο που θα εμφανίζεται σε όλα τα κανάλια και τα μέσα. Μέχρι τότε, το BBC είχε διαφορετικό λογότυπο σε κάθε τμήμα του, κάτι που αποδυνάμωνε το brand της εταιρείας.

Ο Lambie-Nairn ίσιωσε τα έως τότε λοξά κουτάκια που περιείχαν τα γράμματα και άλλαξε τη γραμματοσειρά. Έκτοτε δεν έχει αλλάξει και μάλιστα σε λίγο καιρό θα γίνει για το BBC το λογότυπο με τη μεγαλύτερη διάρκεια χρήσης.

 

Rate this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Τα εντυπωσιακά ψηφιακά πορτρέτα του Espen Kluge

Ο Espen Kluge (Έσπεν Κλούγκε) είναι ένας Νορβηγός καλλιτέχνης. Για την ακρίβεια είναι συνθέτης, visual artist και creative coder. Τι ...