Home / THINKDROPS / ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ / “Ένας αργός άνθρωπος” του J.M. Coetzee

“Ένας αργός άνθρωπος” του J.M. Coetzee

Ένας αργός άνθρωποςΌταν ο φωτογράφος Πολ Ρέιμεντ χάνει το πόδι του ύστερα από ένα ατύχημα με το ποδήλατό του, βλέπει τη μοναχική του ζωή να αλλάζει οριστικά, ανεξάρτητα από τις προσωπικές του επιθυμίες και επιλογές.

Επιστρέφει στο εργένικο διαμέρισμά του, στην Αδελαΐδα και αρνείται σθεναρά τη λύση της πρόθεσης, αλλά ταυτόχρονα τον ενοχλεί πολύ το ότι ξαφνικά είναι υποχρεωμένος να εξαρτάται από τους άλλους. Οι αναδρομές στα εξήντα χρόνια της ζωής του ενισχύουν την απελπισία του και τη μοιρολατρική του στάση, μέχρι τη στιγμή που συνειδητοποιεί ότι έχει αρχίσει να ερωτεύεται τη Μαριγιάνα, την κροάτισσα νοσοκόμα του, μια γυναίκα πρακτική και γήινη που παλεύει να συντηρήσει την οικογένειά της σε μια ξένη χώρα. Οι σκέψεις του Πολ επικεντρώνονται πλέον στο πώς θα κερδίσει την καρδιά της. Ακριβώς τότε κάνει την εμφάνισή της στη ζωή του η μυστηριώδης συγγραφέας Ελίζαμπεθ Κοστέλο και τον προκαλεί να πάρει δυναμικά τη ζωή του στα χέρια του.

Ο αγώνας που ο Πολ Ρέιμεντ καλείται να δώσει σε διάφορα επίπεδα για να αποδείξει την ανθρωπιά του καταγράφεται με τον απόλυτο και ασυμβίβαστο τρόπο του Κούτσι και το αποτέλεσμα είναι μια βαθύτατα συγκινητική ιστορία για την αγάπη, τον έρωτα και τη θνητότητα.Κάποιοι κριτικοί θεώρησαν ότι η εισβολή της Κοστέλο διαλύει το συγγραφικό σύμπαν του Κούτσι στο συγκεκριμένο βιβλίο. Εκτρέπει το μυθιστόρημα από την κοίτη του. Το κάνει ψύχραιμο και βαρετό. Όμως ο Κούτσι ποτέ δεν βούτηξε με τα μπούνια στη ρεαλιστική σύμβαση. Γοητεύεται και γράφει στην κόψη ρεαλισμού και ροΐδειας κολοκυνθοπληγίας. Άλλωστε, δεν είναι απαραίτητο να θεωρήσουμε πως η Κοστέλο αποτελεί, σώνει και καλά, το συγγραφικό alter ego του Κούτσι. Η παρέμβασή της στο μυθιστόρημα είναι εσωτερική, σπαρακτική και ταυτόχρονα παιγνιώδης. Δεν μοιάζει διόλου με τις παρεκβάσεις του αφηγητή στην «Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού» του Φόουλς, για παράδειγμα. Ο Κούτσι δεν μοιράζει ντετερμινιστικά ζωή στον Πολ και τους Κροάτες του και στοχασμό στην Κοστέλο. Το συγγραφικό του παιχνίδι είναι πιο περίπλοκο και πιο δόλιο – και η μετάφραση το παρακολουθεί. Αν κάτι οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στον Κούτσι, είναι πως δεν κάθεται στα συγγραφικά αυγά του. Παίρνει ρίσκα. – «Τέρμα η δωρεάν αγάπη» Σοφία Νικολαϊδου

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα…

Ο Τζ. Μ. Κουτσί γεννήθηκε το 1940 στο Κέιπ Τάουν. Σπούδασελογοτεχνία στις ΗΠΑ, όπου εργάστηκε ως καθηγητής
J. M. Coetzeeπανεπιστημίου ως το1983. Το 1984 εκλέχτηκε καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιοτου Κέιπ Τάουν. Το 2002 μετακόμισε στην Αυστραλία, όπου και διαμένει. Ηκαριέρα του ως συγγραφέα ξεκίνησε το 1974. Έκτοτε έχει γράψειμυθιστορήματα, έχει δημοσιεύσει αρκετές συλλογές δοκιμίων και δύοαυτοβιογραφικά έργα.

Είναι ο πρώτος συγγραφέας στον οποίο απονεμήθηκεδύο φορές το βραβείο Booker (το 1983 και το 1999 για τα έργα του Βίος και Πολιτεία του Μάικλ Κ. και Ατίμωσηαντίστοιχα). Έχει επίσης τιμηθεί με το βραβείο της Κοινοπολιτείας, τοPrix Étranger Femina και έχει λάβει τρεις φορές την υψηλότερη τιμητικήδιάκριση στη χώρα του. Η Σουηδική Ακαδημία του απένειμε το ΝόμπελΛογοτεχνίας το 2003. Έργα του έχουν κυκλοφορήσει στα ελληνικά.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

«Οι φαροφύλακες» της Emma Stonex

«Οι φαροφύλακες» της Emma Stonex

Μια ιστορία για την απομόνωση και την εμμονή, την κλειστοφοβία και τη βαναυσότητα, την πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση – και ...