Home / THINKDROPS / ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΤΡΟΠΕΣ / Μυθιστορηματικές Εκτροπές: «Ο Κάφκα στην ακτή»

Μυθιστορηματικές Εκτροπές: «Ο Κάφκα στην ακτή»

Χαρούκι Μουρακάμι, «Ο Κάφκα στην ακτή»

Δεν ξέρω από πού να αρχίσω και πού να τελειώσω με αυτό το βιβλίο. Θα είμαι, όμως, όσο πιο σύντομος μπορώ, κάτι που θα κάνω συνειδητά.

Ο πρωταγωνιστής ονομάζεται Κάφκα Ταμούρα – ή μήπως όχι; Είναι δεκαπέντε ετών και προσπαθεί να ξεφύγει από το παρελθόν του και μια οιδιπόδεια προφητεία, αναζητώντας την πραγματική του ταυτότητα. Στα ταξίδι του θα συμβούν πάρα πολλά. Όνειρα θα μπερδευτούν, άνθρωποι θα πεθάνουν, ζώα θα επικοινωνούν με ανθρώπους, ο έρωτας θα είναι διάχυτος και πνεύματα μεταξύ αυτού και του άλλου κόσμου θα συγκρούονται σε μια ανηλεή μάχη, όχι τόσο για το καλό ή το κακό όσο για την ουσία της ίδιας της αυτογνωσίας, με μόνους κοινούς παρονομαστές τη ζωή και τη μοίρα.

Ας μπούμε, όμως, σε μια τεχνική προσέγγιση του βιβλίου. Στο Βουδισμό υπάρχουν κάτι μικρές ερωτήσεις που ονομάζονται κοάν και απευθύνονται από τους μοναχούς στους μαθητές τους, για να τους βοηθήσουν να επιτύχουν γρηγορότερα αυτό που ονομάζουμε φώτιση. Ο δρόμος προς τη φώτιση είναι πολύ προσωπικός και απαιτεί βαθιά κατανόηση της ζωής και πώς τα πάντα συνδέονται μέσα σε αυτή, ακόμη και όταν όλα φαίνονται άσχετα μεταξύ τους. Συνήθως η φώτιση έρχεται σε μια τυχαία στιγμή, χωρίς να το περιμένει ο μαθητής. Όσο τυχαία και να φαίνεται όμως αυτή η στιγμή, στην πραγματικότητα δεν είναι. Είναι ακριβώς εκείνο το περιστατικό που κάνει τον μαθητή να καταλάβει το βαθύτερο νόημα της ζωής του και με ποιον τρόπο συνδέονται όλα σ’ αυτή.

Τώρα, γιατί σας τα λέω όλα αυτά; Διαβάζοντας το βιβλίο, έχω την αίσθηση ότι ένα τεράστιο κοάν ξεδιπλώνεται μπροστά μου. Ένα κοάν σε μορφή μυθιστορήματος. Προσωπικά, δεν έχω ξαναδιαβάσει κάτι παρόμοιο, ούτε ακόμη και σε άλλα ιαπωνικά μυθιστορήματα. Άρα θα αποτολμήσω να πω πως εδώ ο Χαρούκι Μουρακάμι μάς παραδίδει μια νέα φόρμα, μια νέα τεχνοτροπία μυθιστορήματος, έντονα εμποτισμένη με δυτικά στοιχεία. Δεν θα αναφερθώ σε περισσότερα στοιχεία όσον αφορά στην πλοκή ή την τεχνική, γιατί θέλω ο αναγνώστης να ανακαλύψει μόνος του τις απαντήσεις. Γιατί, όπως και στα κοάν, η απάντηση είναι βαθύτατα προσωπική και μοναδική. Και σε αυτό το τεράστιο «μυθιστορηματικό κοάν», ο αναγνώστης πρέπει μέσα του να ανακαλύψει την αλήθεια στην οποία τον οδηγεί το βιβλίο.

Ο Χαρούκι Μουρακάμι παρέδωσε ένα αριστούργημα στην παγκόσμια λογοτεχνία.

Μάνος Τσεμπερλής

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

«Άμνετ» της Μάγκι Ο'Φάρελ

Μυθιστορηματικές εκτροπές: «Άμνετ»

Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τον μεγαλύτερο δημιουργό της Αγγλίας και την οικογένειά του. Το Άμνετ είναι η ιστορία ενός θνητού ...